Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Poradnik prawny

Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Rok 2013 to czas dużych zmian zarówno dla najmłodszych kierowców jak i dla tych, którzy dopiero starać się będą o prawo jazdy
Jak wydostać pieniądze z OFE

Poradnik prawny

Jak wydostać pieniądze z OFE

Nawet gdy nie doczekamy emerytury, prawo do zgromadzonych pieniędzy będzie przysługiwać naszym bliskim
Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik prawny

Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik jest podsumowaniem rad kilkudziesięciu rekruterów i menedżerów HR
Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Poradnik prawny

Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Jakie regulacje pozwalają partnerom na zawarcie umowy zabezpieczającej ich prawa do majątku wspólnego
O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik prawny

O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik "Rz" dla przyszłych właścicieli
Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Poradnik prawny

Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Aby nie dzielić się z fiskusem zyskami z handlu nieruchomościami, trzeba wstrzymać się ze sprzedażą przez pięć lat

spółki

Niedobory i nadwyżki się nie kompensują

red. 28-02-2012, ostatnia aktualizacja 28-02-2012 02:18

Po inwentaryzacji majątku na koniec roku może się okazać, że firma poniosła straty w towarach. Jak je traktować?

„Budujemy i nie tylko" sp. z o.o.sporządziła inwentaryzację magazynu na koniec roku. W głównym magazynie w Warszawie powstała nadwyżka, natomiast w drugim, w Sieradzu – nadwyżka i jednocześnie niedobór. W protokołach inwentaryzacji jako przyczynę nadwyżek i niedoboru podano błędne wyliczenie ilości towarów przez pracowników. Jak te nadwyżki i niedobory powinny być ujęte do celów podatkowych?

Każda firma powinna przeprowadzić inwentaryzację swoich aktywów na dzień bilansowy, aby zweryfikować, czy dane księgowe zgadzają się z faktycznym stanem posiadanego majątku. Zasadniczo obowiązek ten wynika z ustawy o rachunkowości, natomiast ma bezpośredni wpływ na wysokość podatku dochodowego. Gdy firma prowadzi magazyn, również powinien być objęty inwentaryzacją.

Często w wyniku inwentaryzacji dokonywanej w formie spisu z natury okazuje się, że to, co spółka ma w magazynie, nie do końca odpowiada temu, co znajduje się w jej księgach rachunkowych. Powstają wtedy nadwyżki i niedobory inwentaryzacyjne.

Nadmiar lub strata

Nadwyżka inwentaryzacyjna powstaje wtedy, gdy w wyniku inwentaryzacji okaże się, że spółka posiada więcej produktów czy towarów, aniżeli wynikałoby to z ksiąg rachunkowych. Może ona, przykładowo, powstać w wyniku błędu pracownika rejestrującego wydania z magazynu.

Taka nadwyżka jest przychodem księgowym dla firmy. Powstaje pytanie, czy różnica ta powinna być wykazana jako przychód podatkowy. Ustawa o CIT bezpośrednio do tego się nie odnosi. Jednak zdaniem organów podatkowych nadwyżka inwentaryzacyjna powinna zostać zakwalifikowana jako przychód podatkowy w wysokości określonej na podstawie cen nabycia bądź cen rynkowych danego towaru.

Niedobory inwentaryzacyjne powstają z kolei w sytuacji, gdy inwentaryzacja wykazuje niższy stan magazynowy, niżby to wynikało z ksiąg rachunkowych. Przyczyn tego może być wiele: błąd pracownika, zniszczenie części towarów, ich zagubienie lub kradzież.

Szczegółowa dokumentacja

Niedobory inwentaryzacyjne są kosztem księgowym dla firmy. Natomiast kwestia zaliczenia niedoborów do kosztów uzyskania przychodów jest o wiele bardziej złożona.

Mimo że nie zostały wprost zaliczone do katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, nie mogą być one automatycznie zaliczane do kosztów podatkowych. Po pierwsze, muszą mieć przynajmniej pośredni związek z osiąganymi przychodami. Po drugie, muszą być odpowiednio udokumentowane, jako że samo księgowanie czy protokół z inwentaryzacji nie wystarczy.

Przykładowym dokumentem wyjaśniającym powstanie niedoboru może być protokół ze zdarzenia – podczas którego powstał niedobór – dokładnie wyjaśniający konkretne zdarzenie, określający jego datę, przyczynę i wielkość straty. Warto sporządzać takie protokoły jak najbardziej szczegółowo.

...
Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  CIT-8 , koszty , podatek dochodowy , roczne zeznanie podatkowe spółki , strata w firmie

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Prawo dla Ciebie

Były minister kultury, obecnie europoseł PO Bogdan Zdrojewski ma przeprosić reżysera Zbigniewa Rybczyńskiego za wypowiedź w lokalnej gazecie – orzekł w czwartek wrocławski sąd. Wyrok nie jest prawomocny. Zdrojewski zapowiedział apelację.

Prawo w firmie

Umowy zlecenia będą ozusowane od 1 stycznia 2016 r.; natomiast dochody członków rad nadzorczych - już od stycznia 2015 r. - zdecydowali w czwartek posłowie.

Prawnicy

Dalsza informatyzacja pozwoli ograniczyć zatrudnienie i usprawnić sądownictwo. Budżet na 2015 r. jest oszczędny.

Samorząd

W 2015 r. Mazowsze zapłaci 271 mln zł janosikowego, czyli o 213 mln zł mniej niż wynikałoby to z obecnie obowiązujących przepisów - to efekt uchwalonej dziś przez Sejm nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Sfera budżetowa

Resorty niechętnie zatrudniają niepełnosprawnych, nie preferują też wykonawców, którzy to robią.

Opinie, analizy

W warunkach gospodarki wolnorynkowej to właśnie rynek weryfikuje kto utrzyma się na nim, a kto powinien poszukać sobie innego zajęcia - pisze Jacek Świeca, radca prawny.

Sonda:

Jak oceniasz wizerunek wymiaru sprawiedliwości?

    Bądź na bieżąco - pobierz RSS

    Pobierz nasz kanał RSS
    dla serwisu Prawo
    reklama
    common