Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

REKLAMA
Tutaj jesteś: rp.pl » PRAWO » Narzędzia » Wyjaśnienia » Praca
Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Poradnik prawny

Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Rok 2013 to czas dużych zmian zarówno dla najmłodszych kierowców jak i dla tych, którzy dopiero starać się będą o prawo jazdy
Jak wydostać pieniądze z OFE

Poradnik prawny

Jak wydostać pieniądze z OFE

Nawet gdy nie doczekamy emerytury, prawo do zgromadzonych pieniędzy będzie przysługiwać naszym bliskim
Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik prawny

Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik jest podsumowaniem rad kilkudziesięciu rekruterów i menedżerów HR
Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Poradnik prawny

Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Jakie regulacje pozwalają partnerom na zawarcie umowy zabezpieczającej ich prawa do majątku wspólnego
O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik prawny

O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik "Rz" dla przyszłych właścicieli
Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Poradnik prawny

Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Aby nie dzielić się z fiskusem zyskami z handlu nieruchomościami, trzeba wstrzymać się ze sprzedażą przez pięć lat

Praca

Stanowisko MPiPS z 23 listopada 2011 r. w sprawie wystawiania świadectw pracy po zmianach kodeksu pracy

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 01-12-2011, ostatnia aktualizacja 01-12-2011 02:00

Ustawa z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy kodeks pacy (DzU nr 36, poz. 181), zmieniająca zasady wydawania pracownikom świadectw pracy, została uchwalona z inicjatywy senackiej. W związku z tym MPiPS może jedynie wyrazić niewiążący pogląd w kwestiach poruszanych przez redakcję.

Według zmienionego art. 97 § 1 1 k.p. jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów. Zatem w przypadku nawiązania stosunku pracy na podstawie którejkolwiek z terminowych umów o pracę wymienionych w zmienionym art. 97 § 1 1 k.p. obowiązek pracodawcy wydania świadectwa pracy powstaje nie w dniu ustania zatrudnienia lecz w dniu upływu okresu 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z takich umów. Przy czym świadectwo pracy obejmuje wówczas, co do zasady, zakończone okresy zatrudnienia na podstawie wszystkich terminowych umów o pracę zawartych w tym czasie, niezależnie od ich liczby, a także przerw między kolejnymi umowami.

Celem nowelizacji tego przepisu, na co zwracano uwagę podczas prac parlamentarnych, było bowiem umożliwienie pracodawcy, zatrudniającemu pracownika w okresie co najmniej 24 miesięcy na podstawie kolejnych terminowych umów o pracę, wydania jednego „zbiorczego świadectwa pracy" dotyczącego takiego zatrudnienia.

Nowe przepisy nie odnoszą się natomiast wprost do terminu wydania zbiorczego świadectwa pracy, gdy przed upływem 24 miesięcy pracodawca nie zamierza zawierać z pracownikiem kolejnej terminowej umowy o pracę lub zawrze z nim umowę o pracę na czas nieokreślony. W ocenie MPiPS, w takim wypadku nie ma jednak przeszkód prawnych, aby pracodawca, w związku z zakończeniem zatrudniania pracownika na podstawie terminowych umów o pracę, wcześniej wydał mu zbiorcze świadectwo pracy obejmujące okres (okresy) zatrudnienia na podstawie takiej umowy (takich umów). Wcześniejsza realizacja przez pracodawcę ustawowego obowiązku nie pogarsza bowiem sytuacji prawnej pracownika. W takim wypadku 24-miesięczny okres, o którym mowa w art. 97 § 1 [1] k.p., powinien być jednak liczony ponownie od dnia zawarcia z danym pracownikiem jednej z terminowych umów o pracę wymienionych w tym przepisie, po wcześniejszym wydaniu przez pracodawcę „zbiorczego świadectwa pracy".

Ustawa z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy kodeks pracy nie zmieniła natomiast zasad wydawania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy nawiązanego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Zdaniem MPiPS oznacza to, że takie świadectwo powinno być wydane, tak jak dotychczas, w dniu ustania zatrudnienia, a jeżeli nie jest to możliwe, pracodawca powinien nie później niż w ciągu  siedmiu dni od ustania stosunku pracy przesłać świadectwo pracy pracownikowi lub upoważnionej osobie za pośrednictwem poczty albo doręczyć je w inny sposób.

Niezależnie od tego MPiPS podkreśla, że obowiązek pracodawcy dotyczący wydawania w określonym terminie świadectwa pracy w związku z ustaniem terminowego lub bezterminowego zatrudnienia wynika wprost z przepisów kodeksu pracy, nie zaś z interpretacji tych przepisów przez MPiPS.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Prawo dla Ciebie

Współwłaściciel hali garażowej korzystający z określonego miejsca postojowego nie będzie odpowiadał za całość podatku.

Prawo w firmie

Ustawa o VAT milczy na temat zawartych przed 1 kwietnia umów leasingu aut. Wydaje się więc, że podatnicy mogą ujmować podatek z faktur od leasingodawcy według znowelizowanych zasad, nawet jeśli wykorzystali wcześniejszą pulę.

Prawnicy

Nieudolny dyrektor sądu może sparaliżować jego funkcjonowanie. Jeśli nie odwoła go minister, zajmie się tym Rada.

Samorząd

NIK negatywnie ocenia nadzór ministrów sportu nad budową Stadionu Narodowego.

Sfera budżetowa

Wygaśnięcie stosunku pracy następuje z mocy prawa. Stwierdza je dyrektor generalny urzędu. Takie stwierdzenie ma jednak charakter techniczny.

Opinie, analizy

Wielu sądom powszechnym, zwłaszcza niższych instancji, 
brakuje funkcjonalnego spojrzenia na prawo.

Sonda:

Czy Minister Sprawiedliwości powinien mieć nadzór nad sędziami?

    Bądź na bieżąco - pobierz RSS

    Pobierz nasz kanał RSS
    dla serwisu Prawo
    reklama
    common