Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
Tutaj jesteś: rp.pl » PRAWO » Prawo w firmie » Firma » Ochrona środowiska
Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Poradnik prawny

Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Rok 2013 to czas dużych zmian zarówno dla najmłodszych kierowców jak i dla tych, którzy dopiero starać się będą o prawo jazdy
Jak wydostać pieniądze z OFE

Poradnik prawny

Jak wydostać pieniądze z OFE

Nawet gdy nie doczekamy emerytury, prawo do zgromadzonych pieniędzy będzie przysługiwać naszym bliskim
Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik prawny

Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik jest podsumowaniem rad kilkudziesięciu rekruterów i menedżerów HR
Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Poradnik prawny

Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Jakie regulacje pozwalają partnerom na zawarcie umowy zabezpieczającej ich prawa do majątku wspólnego
O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik prawny

O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik "Rz" dla przyszłych właścicieli
Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Poradnik prawny

Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Aby nie dzielić się z fiskusem zyskami z handlu nieruchomościami, trzeba wstrzymać się ze sprzedażą przez pięć lat

Ochrona środowiska

Trzeba zliczyć masę odpadów

Zofia Jóźwiak 25-01-2011, ostatnia aktualizacja 25-01-2011 03:41

Zanim przedsiębiorcy złożą za 2010 rok sprawozdania dotyczące opłaty produktowej, muszą ustalić, ile opakowań wprowadzili wraz z towarami na rynek. Dowiedzą się tego z własnej ewidencji

Konieczność ewidencjonowania wynika zarówno z praktycznych potrzeb – bez tych danych nie da się wypełnić sprawozdania – jak i bezpośrednio z ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 90, poz. 607 ze zm.).

Ewidencję muszą również prowadzić firmy, które rozliczają się z opłaty produktowej za pośrednictwem organizacji odzysku i w imieniu których organizacja rozlicza się z urzędem marszałkowskim. Na tej podstawie ustalają wielkość obowiązku recyklingu, czyli z jakiej ilości odpadów opakowaniowych rozlicza się za nich organizacja odzysku.

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek niektóre inne produkty też muszą prowadzić ewidencję zgodnie z ustawą o opłacie produktowej. Wpisują do niej oleje i opony zgodnie z załącznikiem nr 3.

Ustawa nie narzuca szczególnej formy ewidencji. Można ją prowadzić nawet w zwykłym zeszycie, najlepiej w formie tabeli. Może to być gotowy program komputerowy, bo to często najwygodniejsza forma dla prowadzących.

Zestawienie trzeba prowadzić w taki sposób, by przedsiębiorca mógł na jego podstawie rozliczyć się z recyklingu i ewentualnie ustalić, ile trzeba będzie zapłacić opłaty produktowej.

To, co ma się znaleźć w ewidencji, określa art. 11 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej. Oprócz danych przedsiębiorcy muszą się w niej znaleźć informacje o masie opakowań lub produktów wprowadzonych na rynek krajowy z podziałem na ich poszczególne rodzaje. Rodzaje opakowań określa załącznik nr 1 do ustawy o opłacie produktowej.

Są to opakowania:

- z tworzyw sztucznych,

- z aluminium,

- ze stali, w tym z blachy stalowej,

- z papieru i tektury,

- ze szkła gospodarczego, poza ampułkami,

- z drewna.

Przepisy nie określają częstotliwości zapisów. Zależy to od wielkości firmy i charakteru jej działalności. Specjaliści radzą, by w małych firmach zapisy prowadzić nie rzadziej niż raz w miesiącu, a w dużych na bieżąco.

Jeśli ktoś nie dokończył wpisywania tego, co wprowadził na rynek w ciągu 2010 r., najwyższy czas to zrobić. Ewidencję i potwierdzające ją dokumenty trzeba przechowywać przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.

Nie ma konkretnego przepisu określającego, w jaki sposób obliczyć masę. Najlepiej byłoby brać ją z faktur. Jednak zazwyczaj na tych dokumentach nie podaje się masy opakowań. Może to być więc dowolny dokument wystawiony przez kontrahenta.

Jeżeli nie ma możliwości uzyskania takiego kwitu, przedsiębiorca sam musi zważyć opakowanie i przemnożyć wynik przez liczbę egzemplarzy wprowadzonych na rynek.

Odzysk i recykling trzeba potwierdzić

Dane dotyczące odzysku i recyklingu opakowań oraz procesów, w ramach których to się stało, ustala się nie na podstawie własnej ewidencji, ale dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling.

Prowadzący odzysk lub recykling są obowiązani wydać je na wniosek przedsiębiorcy przekazującego odpady do odzysku lub recyklingu. Dokumenty mają wzory określone w rozporządzeniu ministra środowiska w sprawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling (DzU z 2006 r. nr 247, poz. 1816).

Przeczytaj więcej o:  ewidencja , odpady , opakowania , opłaty , sprawozdania

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Prawo dla Ciebie

Były minister kultury, obecnie europoseł PO Bogdan Zdrojewski ma przeprosić reżysera Zbigniewa Rybczyńskiego za wypowiedź w lokalnej gazecie – orzekł w czwartek wrocławski sąd. Wyrok nie jest prawomocny. Zdrojewski zapowiedział apelację.

Prawo w firmie

Umowy zlecenia będą ozusowane od 1 stycznia 2016 r.; natomiast dochody członków rad nadzorczych - już od stycznia 2015 r. - zdecydowali w czwartek posłowie.

Prawnicy

Dalsza informatyzacja pozwoli ograniczyć zatrudnienie i usprawnić sądownictwo. Budżet na 2015 r. jest oszczędny.

Samorząd

W 2015 r. Mazowsze zapłaci 271 mln zł janosikowego, czyli o 213 mln zł mniej niż wynikałoby to z obecnie obowiązujących przepisów - to efekt uchwalonej dziś przez Sejm nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Sfera budżetowa

Resorty niechętnie zatrudniają niepełnosprawnych, nie preferują też wykonawców, którzy to robią.

Opinie, analizy

W warunkach gospodarki wolnorynkowej to właśnie rynek weryfikuje kto utrzyma się na nim, a kto powinien poszukać sobie innego zajęcia - pisze Jacek Świeca, radca prawny.

Sonda:

Jak oceniasz wizerunek wymiaru sprawiedliwości?

    Bądź na bieżąco - pobierz RSS

    Pobierz nasz kanał RSS
    dla serwisu Prawo
    reklama
    common