Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
Tutaj jesteś: rp.pl » PRAWO » Samorząd » Praca w samorządzie
Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Poradnik prawny

Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Rok 2013 to czas dużych zmian zarówno dla najmłodszych kierowców jak i dla tych, którzy dopiero starać się będą o prawo jazdy
Jak wydostać pieniądze z OFE

Poradnik prawny

Jak wydostać pieniądze z OFE

Nawet gdy nie doczekamy emerytury, prawo do zgromadzonych pieniędzy będzie przysługiwać naszym bliskim
Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik prawny

Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik jest podsumowaniem rad kilkudziesięciu rekruterów i menedżerów HR
Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Poradnik prawny

Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Jakie regulacje pozwalają partnerom na zawarcie umowy zabezpieczającej ich prawa do majątku wspólnego
O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik prawny

O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik "Rz" dla przyszłych właścicieli
Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Poradnik prawny

Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Aby nie dzielić się z fiskusem zyskami z handlu nieruchomościami, trzeba wstrzymać się ze sprzedażą przez pięć lat

Praca w samorządzie

Samorządowiec może pracować na dwóch etatach niemal bez ograniczeń

Magdalena Kasprzak 02-07-2008, ostatnia aktualizacja 02-07-2008 07:50

Żaden przepis nie zabrania pracownikom samorządowym pracy w dwóch miejscach. W takiej sytuacji mają prawo do podwójnych świadczeń

Art. 10 kodeksu pracy każdemu daje prawo do swobodnie wybranej pracy (art. 10 k.p.). Zgodnie z tą zasadą nie można zabronić pracownikowi wykonywania pracy dodatkowej np. u innego pracodawcy.

Nieco mniej luzu w tym zakresie mają szczególne grupy zawodowe, które swoją pracę wykonują zgodnie z tzw. pragmatykami służbowymi. Należą do nich m.in. pracownicy samorządowi. Nie oznacza to jednak, że jakikolwiek przepis zabrania im podjęcia dodatkowego zatrudnienia. Muszą jedynie pamiętać o tym, aby charakter dodatkowej pracy nie był sprzeczny z dotychczasowymi obowiązkami samorządowca.

Obowiązki służbowe są najważniejsze

Każdy pracownik samorządowy ma przede wszystkim dbać o wykonywanie zadań publicznych oraz środki publiczne. Zakres jego obowiązków wynika z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm., dalej: ustawa). Obowiązany jest też uwzględniać dobry interes państwa oraz indywidualne interesy obywateli (art. 15 ustawy). Do szczególnych obowiązków pracownika samorządowego zalicza się:

- przestrzeganie prawa,

- wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

- informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,

- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,

- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,

- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.

Podobnie jak inni pracownicy także samorządowcy muszą sumiennie i starannie wypełniać polecenia przełożonych (art. 16 ustawy).

Pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, które są sprzeczne lub związane z zajęciami wykonywanymi w ramach obowiązków służbowych (art. 18 ustawy). Zdaniem Sądu Najwyższego pracodawca może wezwać pracownika samorządowego, aby zaprzestał wykonywać określone zajęcia, które w jego ocenie pozostają w sprzeczności z jego obowiązkami lub mogą wywołać podejrzenie o jego stronniczość czy interesowność. Taki pracownik musi niezwłocznie podporządkować się takiemu poleceniu pracodawcy, jak wynika z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych (wyrok z 10 lutego 2006 r., I PK 157/05).

Nie określono jednak dokładnie, wykonywanie jakich zadań stanowi naruszenie obowiązków. Ale zdaniem Sądu Najwyższego wykonywanie prywatnej działalności gospodarczej przez pracownika samorządowego w czasie i miejscu zatrudnienia pozostaje w sprzeczności z jego obowiązkami pracowniczymi oraz może wywoływać uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność nawet wtedy, gdy dotyczy działalności nieobjętej bezpośrednio jego zakresem czynności pracowniczych (wyrok z 15 lutego 2006 r., II PK 134/05).

Przykład 1

Samorządowiec prowadzi działalność gospodarczą obejmującą czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi. Może to stanowić przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę na podstawie art. 18 ustawy o pracownikach samorządowych. Przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę na podstawie tego przepisu jest sama możliwość wywołania wykonywanymi czynnościami dodatkowymi podejrzenia o stronniczość i interesowność. Pracodawca nie musi zatem wykazywać, że pracownik wykonywał swoje obowiązki stronniczo lub interesownie, a zwłaszcza że uzyskiwał w związku z ich wykonywaniem jakiekolwiek korzyści (wyrok Sądu Najwyższego z 18 czerwca 1998 r., I PKN 188/98).

W razie naruszenia przez pracownika samorządowego któregokolwiek z zakazów dotyczących obowiązków pracowniczych pracodawcy wolno niezwłocznie rozwiązać bez wypowiedzenia stosunek pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 k.p. lub odwołać go ze stanowiska (art. 18 ustawy).

...
Poprzednia
1 2 3 4 5 6 7
Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Prawo dla Ciebie

Ciągłe wydzwanianie do konsumenta, który sobie tego nie życzy jest nielegalne.

Prawo w firmie

Za niezgodne z prawem są uznawane w Polsce zmiany umów dotyczące już 1 proc. wartości kontraktu. Unijne dyrektywy są o wiele łagodniejsze.

Prawnicy

Przedstawiciele adwokatury wzięli udział w spotkaniu u ministra sprawiedliwości Cezarego Grabarczyka, dotyczącym projektu założeń do ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnej informacji prawnej.

Samorząd

Edukacja dorosłych w obecnym kształcie jest nieskuteczna i stanowi pole do nadużyć, a kosztuje ok. 1,5 mld zł rocznie. Te pieniądze lepiej przeznaczyć na kształcenie młodzieży, zwłaszcza, że brakuje środków dla sześciolatków - przekonują samorządowcy.

Sfera budżetowa

Generalny inspektor ochrony danych osobowych nie może ingerować w treść opublikowanego raportu z likwidacji Wojskowych Służb Informacyjnych.

Opinie, analizy

Budowa autostrad i dróg ekspresowych to najpewniejsze narzędzie do poprawy bezpieczeństwa. Obok tego konieczne są zmiany ustawowe – wskazuje prezes NIK.

KOMENTARZ DNIA

Sonda:

Zarobki sędziów w Polsce są:

    Bądź na bieżąco - pobierz RSS

    Pobierz nasz kanał RSS
    dla serwisu Prawo
    reklama
    common