Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
Tutaj jesteś: rp.pl » PRAWO » Samorząd » Praca w samorządzie
Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Poradnik prawny

Prawo jazdy dla najmłodszych kierowców

Rok 2013 to czas dużych zmian zarówno dla najmłodszych kierowców jak i dla tych, którzy dopiero starać się będą o prawo jazdy
Jak wydostać pieniądze z OFE

Poradnik prawny

Jak wydostać pieniądze z OFE

Nawet gdy nie doczekamy emerytury, prawo do zgromadzonych pieniędzy będzie przysługiwać naszym bliskim
Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik prawny

Jak znaleźć pracę: gdzie szukać, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Poradnik jest podsumowaniem rad kilkudziesięciu rekruterów i menedżerów HR
Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Poradnik prawny

Jak zabezpieczyć majątek w konkubinacie

Jakie regulacje pozwalają partnerom na zawarcie umowy zabezpieczającej ich prawa do majątku wspólnego
O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik prawny

O czym warto wiedzieć kupując mieszkanie

Poradnik "Rz" dla przyszłych właścicieli
Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Poradnik prawny

Jak uniknąć zapłaty podatku sprzedając nieruchomość

Aby nie dzielić się z fiskusem zyskami z handlu nieruchomościami, trzeba wstrzymać się ze sprzedażą przez pięć lat

Praca w samorządzie

Samorządowiec może pracować na dwóch etatach niemal bez ograniczeń

Magdalena Kasprzak 02-07-2008, ostatnia aktualizacja 02-07-2008 07:50

Żaden przepis nie zabrania pracownikom samorządowym pracy w dwóch miejscach. W takiej sytuacji mają prawo do podwójnych świadczeń

Art. 10 kodeksu pracy każdemu daje prawo do swobodnie wybranej pracy (art. 10 k.p.). Zgodnie z tą zasadą nie można zabronić pracownikowi wykonywania pracy dodatkowej np. u innego pracodawcy.

Nieco mniej luzu w tym zakresie mają szczególne grupy zawodowe, które swoją pracę wykonują zgodnie z tzw. pragmatykami służbowymi. Należą do nich m.in. pracownicy samorządowi. Nie oznacza to jednak, że jakikolwiek przepis zabrania im podjęcia dodatkowego zatrudnienia. Muszą jedynie pamiętać o tym, aby charakter dodatkowej pracy nie był sprzeczny z dotychczasowymi obowiązkami samorządowca.

Obowiązki służbowe są najważniejsze

Każdy pracownik samorządowy ma przede wszystkim dbać o wykonywanie zadań publicznych oraz środki publiczne. Zakres jego obowiązków wynika z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm., dalej: ustawa). Obowiązany jest też uwzględniać dobry interes państwa oraz indywidualne interesy obywateli (art. 15 ustawy). Do szczególnych obowiązków pracownika samorządowego zalicza się:

- przestrzeganie prawa,

- wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

- informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,

- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,

- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,

- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.

Podobnie jak inni pracownicy także samorządowcy muszą sumiennie i starannie wypełniać polecenia przełożonych (art. 16 ustawy).

Pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, które są sprzeczne lub związane z zajęciami wykonywanymi w ramach obowiązków służbowych (art. 18 ustawy). Zdaniem Sądu Najwyższego pracodawca może wezwać pracownika samorządowego, aby zaprzestał wykonywać określone zajęcia, które w jego ocenie pozostają w sprzeczności z jego obowiązkami lub mogą wywołać podejrzenie o jego stronniczość czy interesowność. Taki pracownik musi niezwłocznie podporządkować się takiemu poleceniu pracodawcy, jak wynika z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych (wyrok z 10 lutego 2006 r., I PK 157/05).

Nie określono jednak dokładnie, wykonywanie jakich zadań stanowi naruszenie obowiązków. Ale zdaniem Sądu Najwyższego wykonywanie prywatnej działalności gospodarczej przez pracownika samorządowego w czasie i miejscu zatrudnienia pozostaje w sprzeczności z jego obowiązkami pracowniczymi oraz może wywoływać uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność nawet wtedy, gdy dotyczy działalności nieobjętej bezpośrednio jego zakresem czynności pracowniczych (wyrok z 15 lutego 2006 r., II PK 134/05).

Przykład 1

Samorządowiec prowadzi działalność gospodarczą obejmującą czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi. Może to stanowić przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę na podstawie art. 18 ustawy o pracownikach samorządowych. Przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę na podstawie tego przepisu jest sama możliwość wywołania wykonywanymi czynnościami dodatkowymi podejrzenia o stronniczość i interesowność. Pracodawca nie musi zatem wykazywać, że pracownik wykonywał swoje obowiązki stronniczo lub interesownie, a zwłaszcza że uzyskiwał w związku z ich wykonywaniem jakiekolwiek korzyści (wyrok Sądu Najwyższego z 18 czerwca 1998 r., I PKN 188/98).

W razie naruszenia przez pracownika samorządowego któregokolwiek z zakazów dotyczących obowiązków pracowniczych pracodawcy wolno niezwłocznie rozwiązać bez wypowiedzenia stosunek pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 k.p. lub odwołać go ze stanowiska (art. 18 ustawy).

...
Poprzednia
1 2 3 4 5 6 7
Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Prawo dla Ciebie

Publiczność na sali sądowej raczej dobrze robi jakości procesu, zaproszenie znajomych to prosta forma pewnej kontroli przebiegu rozprawy. Czy jednak publiczność ma tylko milczeć?

Prawo w firmie

Fiskus chce, by firmy przekazujące zatrudnionym karnety sportowe i pakiety medyczne po niższej cenie płaciły VAT od ich rynkowej wartości.

Prawnicy

Publiczność na sali sądowej raczej dobrze robi jakości procesu, zaproszenie znajomych to prosta forma pewnej kontroli przebiegu rozprawy. Czy jednak publiczność ma tylko milczeć?

Samorząd

Rada gminy nie może wprowadzić generalnego zakazu sprzedaży, podawania i spożywania alkoholu we wszystkich znajdujących się na terenie gminy miejscach o charakterze publicznym. Zakazując zaś picia piwa w częściach wspólnych mieszkalnych budynków wielorodzinnych narusza swobody obywatelskie.

Sfera budżetowa

Brak jasnych przepisów powoduje, że urzędnicy coraz częściej są zamieszani w skandale korupcyjne.

Opinie, analizy

Propozycje zmian w ustawie deweloperskiej mogą zahamować tempo budownictwa mieszkaniowego w Polsce – ostrzega prawnik Grzegorz Kukowka.

Sonda:

Czy lekarze powinni być premiowani za trafną diagnozę?

    Bądź na bieżąco - pobierz RSS

    Pobierz nasz kanał RSS
    dla serwisu Prawo
    reklama
    common